مزایای رژیم غذایی با فیبر بالا برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

9 مارس 2018- یک مطالعه ی جدید نشان داد که خوردن مقادیر زیادی فیبر غذایی می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد .نتایج این تحقیق شش ساله نشان داد رژیم غذایی با فیبر بالا به کنترل قند خون، کاهش وزن و بهبود پروفایل لیپید در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2، در مقایسه با گروه کنترل که یک رژیم غذایی معمولی داشتند، کمک کرده است.
دانشمندان دانشگاه راتگرز نیوبرانزویک در ایالات متحده و دانشگاه جیائو تونگ در چین می گویند: شواهد نشان می دهد که چگونه مصرف فیبر غذایی بیشتر می تواند به ایجاد تعادل مجدد در میکروبیوتای روده کمک کرده و هضم غذا و سلامت کلی افراد را بهبود بخشد.
در این مطالعه، هر دو گروه فیبر بالا و کنترل، از یک نوع دارو دیابت نوع 2 ، به نام آكاربوز استفاده می کردند. از آنجایی که برخی از انواع فیبرها می توانند مقادیر بیشتری کربوهیدرات نسبت به سایرین داشته باشند، ممکن است باعث افزایش سطح قند خون شوند که مصرف این دارو می تواند این اثرات را حذف کند.
افراد گروه رژیم پر فیبر، از یک رژیم غذایی حاوی غلات کامل و غذاهای سنتی چینی که غنی از فیبرهای غذایی و پری بیوتیک بود، استفاده می کردند.پری بیوتیک ها به رشد باکتری های روده کمک می کنند.گروه شاهد از رژیم غذایی استاندارد استفاده کرده و به توصیه های تغذیه ای معمول عمل کردند.
بعد از گذشت سه ماه، گروه رژیم با فیبر فراوان، کاهش قند خون و کاهش وزن بیشتری را تجربه کرده و میزانHbA1c  آنها نسبت به گروه شاهد بهبود یافت.محیط زیست بهبود یافته ی روده نیز منجر به افزایش تولید انسولین شد.
دکتر Liping Zhao، نویسنده ی اصلی این مطالعهاز دانشگاه راتگرز نیوبرانزویک گفت: مطالعه ما نشان می دهد فیبرهایی که این گروه از باکتری های روده را هدف قرار می دهند، در نهایت می توانند به بخش مهمی از رژیم غذایی و درمان افراد مبتلا به دیابت تبدیل شوند. این یافته ها به صورت آنلاین در مجلهScience منتشر گردید.
یادداشت سردبیر: مصرف فیبر بالا به مدت طولانی با بهبود سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد، اما نوع فیبر مهم است.به عنوان مثال، منابع فیبر نامحلول مانند سیب زمینی و برنج قهوه ای می توانند حاوی کربوهیدرات بالاتری باشند و سطح قند خون را بیش از منابع فیبرهای محلول مانند انواع توت ها و سبزیجات غیر نشاسته افزایش دهند.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فیبرها و رژیم غذایی، از برنامه ی کم کربوهیدرات در سایت دیابت بریتانیا بازدید کنید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/mar/high-fibre-diet-has-benefits-for-type-2-diabetes,-study-claims-96054636.html